Andere competitive games in Nederland

October 2014 aangepast in Off-topic
Hooi jongens,

Ik vraag me al een tijdje af of er nog meer games competitive gespeeld worden in NL.
Wil namelijk iets opzetten zoals Evo of Apex dat kan Nederland wel gebruiken.

Mvg,
Frank

Reacties

• Er worden enkele andere fighting games competitief gespeeld, met name Street Fighter. Met Avalon hebben we gekeken of een samenwerking mogelijk was, maar weinig tot geen respons gekregen en het daardoor dus met name bij smash (en Soul Calibur V) gehouden. Er is ooit een toernooi geweest in Utrecht met een aantal games in hetzelfde pand, maar het was allemaal behoorlijk geïsoleerd van elkaar. Als je daar in je eentje verantwoordelijk voor bent, worden de setups bovendien een behoorlijke puzzel. Er zitten dus nogal wat haken en ogen aan het runnen van meerdere games.

Wat betreft een Europese APEX/EVO (met alleen Nederland haal je die aantallen nooit), is het ook de ambitie om Avalon weer een stap groter te maken met de komst van Smash 4. Dit valt of staat vooral met het vinden van een venue die groot genoeg is en bovendien een gunstige verhouding heeft tot hotels en dergelijke. Op dat punt wordt het nog meer een investering (de investering vooraf voor APEX is overigens zo'n 12000 dollar), maar we hebben tot nu toe de nodige ervaring opgebouwd en zijn succesvol van 32-48 naar zo'n 100 man per event gegaan. Er is nog nooit een APEX of EVO geweest die perfect verliep, dus de ambitie is dan ook om het beter te doen.
  • Tis vooral Street Fighter wat andere games betreft volgens mij. Daarnaast wordt er wel SCV gespeeld op Avalon. Ik had gehoopt op een keer een ander side event, maar om zelf zomaar iets te organiseren waarvan de opkomst waarschijnlijk buiten die community zeer gering is (zie inschrijvingen SCV bv.) is iets waar ik me liever (nog) niet aan waag. Wellicht als er op de een of andere manier contact is gelegd met andere communities binnen de FGC.

Maar ik wens je vooral veel succes hiermee! En ik vind het goed te zien dat er meer initiatieven zijn. Ook props naar Marc voor het uitbreiden van zijn toernooireeks. Als dat nog groter wordt, is er zeker een kans op iets vergelijkbaars, hoewel NL eigenlijk voor dat soort dingen naar mijn mening te klein is (tenzij je echt een massive goede venue vindt die makkelijk te bereiken is en topspelers uit het buitenland makkelijk kunt aantrekken).
  • February 2014 aangepast
    Tekken wordt ook competitief gespeeld in Nederland

Nederland heeft met Red Fight District al een soort "EVO", georganiseerd en ondersteund door een groot gedeelte van de Nederlandse FGC. Dit jaar volgt de derde editie van het evenement. De eerste twee edities hadden 8 games per editie, verdeeld over een weekend, met Street Fighter, Tekken & Marvel VS Capcom als hoofdtoernooien en trokken in totaal 400-500 spelers aan, waarvan de meerderheid buitenlands was. De opkomst had nog wel hoger kunnen oplopen als buitenlandse TO's hun toernooi beter ingepland hadden en als een lagere entreekosten verrekend kon worden, maar de onkosten bij een evenement van dit formaat zijn echt waanzinnig in Nederland. Geen idee trouwens waarom Smash nooit in RFD opgenomen is, terwijl de game wel serieus overwogen werd
  • February 2014 aangepast
    We staan nog steeds open voor samenwerking, maar in ieder geval DutchN00bz lijkt weinig enthousiasme (meer) te hebben voor smash. Misschien zou het helpen als we iemand van hen direct te spreken konden krijgen, maar het is niet alsof wij op onze beurt slecht te vinden zijn. Zou jij namens TekkenZone een keer in gesprek kunnen/willen?

Ik maak me inderdaad zorgen over de kosten voor dergelijke zaalhuur in Nederland. Smashers in Europa zijn bovendien erg gewend aan gratis housing in de venue en voor zover ik weet moet je voor iets als RFD ook gewoon zelf een hotel regelen. Met een evenement van die grootte ontkom je er in ieder geval niet aan dat het meerdere dagen duurt.
  • Ik heb het idee dat er niet veel meer aan de hand is dan miscommunicatie. Ik heb ze gesproken en de interesse is ook nog steeds wederzijds. Mogelijk dat hun drukke programma + enkele wijzigingen binnen het DutchNoobz team voor de miscommunicatie heeft gezorgd. Smash wordt overigens ook voor de aankomende RFD overwogen, maar de twijfel ligt voornamelijk of er genoeg ruimte in de venue beschikbaar is. Als je wilt, kan ik een PM met contactgegevens sturen. Meer kan ik niet doen ^^

Het is natuurlijk ook wel de allure achter een "groot" evenement om het over meerdere dagen te spreiden. Gratis housing is een lastig verhaal bij dergelijke grote venues met strakke afspraken en regels. Bij de vorige RFD's waren er aardig wat spelers die buitenlandse spelers bij hun thuis onder brachten, terwijl we via iemand in de community korting bij een 3-sterren hotel konden regelen, maar de meeste buitenlanders waagden zich toch maar aan een goedkope hostel.
  • De communicatie liep vooral via tussenpersonen, dus een PM met contactinformatie zou ik zeker waarderen. :)
  • Voor wie er mogelijk interesse in heeft, Red Fight District III is komend weekend, weliswaar zonder Smash games. Je kan de streams en meer op http://www.redfightdistrict.com bekijken met o.a. Ultra Street Fighter IV, Tekken Tag Tournament 2 en Ultimate Marvel VS Capcom 3.
Log In of Registreer om te reageren.