Het verliezen van mijn focus

April 2014 aangepast in Competitieve discussie
Hallo,
Ik speel smash altijd met een vriend die even goed is als ik, maar soms verlies ik mijn focus en verlies ik elke match.
Ik heb dit vaak als ik heel erg graag wil winnen, en als ik eenmaal mijn focus verlies en daarmee ook de matches, dan wordt alsmaar erger omdat ik er dan gewoon weinig vertrouwen meer in heb en minder mijn best kan doen.

Heeft iemand tips hoe ik me makkelijk kan herstellen van dit? Ik weet dat dit waarschijnlijk voor iedereen anders is, maar vroeg me af wat jullie doen als je in zo'n situatie komt.

Reacties

• In friendlies maakt het niets uit of je wint of verliest, tenzij er geld op tafel ligt. Wat wel uitmaakt is hoe je wint of verliest, maar daar ga ik nu niet op in. Wat belangrijk is, is om een keuze te maken tussen spelen voor de lol, of spelen om te leren. Zet winnen uit je hoofd, want geloof me, dat gaat je alleen maar dwars zitten. Denken aan resultaten maakt je spel kapot. Persoonlijk probeer ik, terwijl ik melee speel, aan de volgende dingen te denken:

1 hoe ga ik mijn tegenstander raken en wat is de volgende stap?
    2 ik ga niet voor zijn bullshit vallen
    3 denk aan mijn spacing
    4 ik moet aandacht geven aan tech skill
    5 mixups zijn belangrijk
    6 is het veilig om multishines te oefenen?

Helaas behoor ik niet tot de top van NL, omdat er in mijn hoofd, uit die zes dingen, er maar ruimte is voor vier, soms vijf zaken. Stap voor stap kom ik dichterbij, dat wel.

Maar zoals je ziet is er geen ruimte voor:

x Ga ik winnen?

Want dat neemt minstens 3 van de 6 beschikbare plekken in beslag.
  • Kijk maar eens naar dit voorbeeld.

Rond 4:20 word ik geraakt door een vrij wilde F smash van Jimmy, iets wat eigenlijk best gevaarlijk is in een falco ditto. Ik had 'properly' kunnen shielden én kunnen punishen dmv een shine uit shield plus bair, iets wat zou kunnen leiden tot een edgeguard, en misschien het einde van zijn stock.

Ik herinner me dat ik superboos was, en onbezonnen aan mijn laatste stock begon. Kijk zelf maar wat er gebeurt.

Een les is geleerd, en volgend toernooi ga ik het anders doen.
  • Bedankt voor de nuttige tip, ik zal proberen dit toe te passen in m'n matches.

Hoewel ik met Melee nog lang niet op zo'n niveau ben als op de video (ben twee weken geleden begonnen het actief te spelen), is het wel wat ik bedoel... Soms kan ik me er zo boos om maken dat ik er pijn van krijg in mijn buik en maak ik alsmaar fouten doordat ik op veel dingen niet meer let, vooral vergeet ik dan vaak te finishen als ik er een perfecte kans voor krijg.
  • Meer spelen, tech skill on point krijgen. Vaak word je het boost als je tech skill het laat afweten, dus zorg dat dat niet gebeurt.
  • Ik denk dat je boos wordt omdat je die matches in gaat met in je achterhoofd dat je even goed bent als je vriend.
    Zodra blijkt dat dat niet zo is, kortsluiting & rage. Zolang je gewoon je gameplan uitvoert tegen de character die je tegenstander speelt en niet denkt aan welke persoon die controller vasthoudt ga je vanzelf meer je eigen spel spelen.

Ook wat Riff zegt, friendlies zijn er om van te leren (als je competitief bent ingesteld dan). Je kan niet denken dat je absoluut niet mag verliezen, want dan zet je onnodig pressure op jezelf en ga je nepper spelen.

O, en als je net bent begonnen met spelen kan je waarschijnlijk vrij snel je vriend steamrollen, als je een weekje falco techskill no-life'd :geek:
  • mind trick schreef:
    Ik denk dat je boos wordt omdat je die matches in gaat met in je achterhoofd dat je even goed bent als je vriend.
    Zodra blijkt dat dat niet zo is, kortsluiting & rage. Zolang je gewoon je gameplan uitvoert tegen de character die je tegenstander speelt en niet denkt aan welke persoon die controller vasthoudt ga je vanzelf meer je eigen spel spelen.

Ook wat Riff zegt, friendlies zijn er om van te leren (als je competitief bent ingesteld dan). Je kan niet denken dat je absoluut niet mag verliezen, want dan zet je onnodig pressure op jezelf en ga je nepper spelen.

Ja je hebt helemaal gelijk. M'n tegenstander had al heel lang geen Melee meer gespeeld, en ik oefende afgelopen weken continu. Ik ging er dus helemaal vanuit dat ik hem helemaal ging afmaken met mijn Jigglypuff en Marth, en m'n hart ging ook helemaal tekeer toen we begonnen met spelen omdat ik mezelf wilde bewijzen. Ik was dan ook wel veel beter met combos, en ik kon merken dat ik sommige mechanics beter begreep dan hij. Maar hij won door z'n vele smashes en irritante edgeguards.
    Wat wel grappig was, toen we uiteindelijk maar Brawl gingen spelen, speelde ik Diddy Kong beter dan ik ooit had gespeeld en won ik alle matches. En dat terwijl ik dag en nacht Melee heb gespeeld.
  • Het is soms moeilijk om de uitkomst van een game los te laten, vooral als je vindt dat je "verdient" te winnen. Aangezien toernooiprestaties gemeten worden in wins en losses, is het sowieso logisch om dat te willen emuleren in friendlies. Ik kan er vrij veel over zeggen, maar heb er momenteel niet echt de gelegenheid voor. Ik zou iedereen in ieder geval aanraden om eens door de blog van Wobbles te grasduinen: http://www.compete-complete.com/
  • Ik begrijp wat je bedoelt, StynoD, en met bovenstaande punten ben ik het allemaal eens. Wat ik daaraan nog wil toevoegen is een tip: let tijdens matches goed op wanneer jij wel of niet het initiatief kunt nemen, en of je dat offensive of defensive kunt doen.
    Laatst heb ik m'n eerste toernooi gespeeld en merkte ik opvallend vaak op dat - in ieder geval tijdens Brawl - mijn tegenstanders me vooral pakten met hun punish game. Dat komt doordat ik tot nu toe vaak tegen CPUs speelde, wat resulteerde in vrij offensive, close-minded spel. Dat uit zich in kleine dingen, zoals een misgrab hier, voorspelbare aeriel daar, etcetera: tegenstander ontwijkt en neemt het initiatief over, kan een combo starten en plots heb ik 40% meer damage.

Een paar dingen die ik daaraan moet verbeteren en allicht ook voor jou handig zijn:
    • Houd in je achterhoofd hoe de matchup zich verhoudt. En nee, ik bedoel niet in vergelijking met de persoon achter de controller. Het is een game, character tegen character, geen vete tussen twee personen.
      • Moet je als low tier tegen een top tier? Oppassen met de offense. Gebruik je character met het spel waarin hij uitblinkt.
      • Veel long range attacks? Houd geregeld afstand en gebruik die attacks vaak/nog vaker. Er doen zich genoeg kansen voor om een long range attack te connecten naar een combo/smash.
      • Veel short range attacks? Dat betekent niet automatisch dat je offensief moet gaan spelen. Positioning is ontzettend belangrijk. Grijp niet meteen de kans als je tegenstander dichtbij komt. Jij komt niet alleen dicht bij hem, maar hij ook bij jou. Ook hij voelt de urge om een attack te plaatsen. Als hij daaraan toegeeft voordat jij het doet, heb jij een kans voor een counter en de punish.
    • Je hebt alle tijd van de wereld. Neem tijd voor je positionering en speel niet roekeloos omdat je lekker snel wilt zijn. Daarnaast is er bij veel spelers constant movement gaande, om het zomaar te zeggen (dash dance, wavedashen, tricks, ...), terwijl het zo nu en dan niet eens zo slecht is om te wachten tot je tegenstander landt, of initiatief neemt, enzovoorts.
    • 'Irritant' spel van de tegenstander kan leiden tot frustratie. Stiekem denk ik dat dit punt in het leeuwendeel van de gevallen van toepassing is op friendlies, en dan vooral vrienden die je goed kent en met wie je vaak speelt. Vaak komt zo'n situatie tot stand doordat jullie elkaars speelstijl goed kennen en daarop gaan anticiperen (niks lukt). Frustratie volgt, omdat je vindt dat je moet winnen terwijl hij met dat 'irritante' gedoe ineens veel beter uit de verf komt dan hij hoort te zijn. Tip hiervoor is: neem afstand, doe wat anders. 'Irritant' spel is vaak tijdelijk en komt met vlagen omdat je tegenstander in bepaalde situaties denkt dat dat wel eens kan gaan werken. Zet de match naar je hand door je combomoves niet altijd meteen in te zetten maar eens te kijken wat je tegenstander dan doet. De volgende keer kun je zijn spel readen.

't Is wel een lang verhaal geworden... Hopelijk heb jij er ook wat aan :)
  • Maak je niet druk joh bij friendlies

:ace:
  • @C4SD, ja ik heb ook moeite met punishment van m'n tegenstanders, vooral bij de edges, daar verlies ik de meeste van mijn stocks.
    Bedankt voor de tips, vooral de laatste punten zijn erg herkenbaar. Ik zal proberen er aan te denken ^^
Log In of Registreer om te reageren.