Smash 4 Ruleset

July 2015 aangepast in Competitieve discussie
Veel mensen hebben me er al over aangesproken, dus hierbij de belangrijkste onderwerpen m.b.t. de ruleset en in het kort mijn huidige gedachten erover.

Stocks/tijd: De meest voorkomende stock counts zijn 2 en 3 stocks. Met 2 stocks zijn de games sneller, maar is ruis (suicides etc.) meteen desastreus, omdat je met 1 vs 2 stocks niet zo snel een comeback maakt. Daarnaast lijken de games gemiddeld 3/4 minuten te duren met 3 stocks en niet langer dan in Brawl. Met meer stocks zijn de resultaten betrouwbaarder.

Stages: BF/Yoshi's/FD x500 zijn goed te doen. Twijfelgevallen zijn Prism Tower, Brinstar, AC Island en Arena Ferox. Die halen mijn criteria allemaal niet, maar misschien is meteen met 3 beginnen wat te extreem.

Custom moves: Nog weinig mee gespeeld. Ik neig ernaar ze legaal te willen houden voor nu, heb nog niet begrepen dat er moves echt broken zijn.

Miis: Banned IMO. Zijn in essentie custom characters met allerlei mogelijke configuraties qua knockback en hurtboxes. In bijv. Soul Calibur zijn custom characters ook nooit legaal en het kan er gaar uitzien voor buitenstaanders als elke match Hitler vs Jezus is.

Shoot.

Reacties

• October 2014 aangepast
    Stocks
    Ik neig zelf ook naar 3 stocks in plaats van 2 stocks. Zelfde reden wat jij al noemde. Ik dacht er wel aan om teams sowieso met 3 stocks te doen. Heb beetje zitten spelen met 2 stocks en dat voelt niet echt goed aan/games te snel.

Stages
    De eerste 3, Ptism tower en Brinstar sluit ik me bij aan met als de eerste 3 als starters. Arena fox heeft meerdere transformations waarbij je een dak hebt (hyrule temple moshpit ding ??) en vind die stage dus niet zo goed. Die tortimer island (als je die bedoelde) is altijd random. Het kan zo zijn dat er soms aan de rechterkant iirc geen edge is. Verder komen er items uit de boom die je healen/kan gebruiken als wapen en lijkt me daarom ook niet zo legit. De rest van de stagelist is niet goed genoeg denk ik.

Custom moves
    Ben er voorstander van om er mee te spelen.

Equipment
    Banned

Miis
    Miis zou in principe kunnen als we een vaste MII grootte kunnen enforcen. De vraag alleen is dan, hoe gaan we dit actie controleren bij mensen. Als dat niet zo heel goed mogelijk is, ben ik er niet voor.

Ik wil meteen ook even het volgende aan het daglicht brengen:

Dit ziet er momenteel te sterk uit. Binnen de eerste 2 secondes kan GnW een 1hit KO move hebben. Ik neig ernaar om deze tactic te bannen.
  • Stocks
    Ik sluit me aan bij de eerste 2 posts dat 3 stocks beter lijkt, echter is het probleem dat sets te snel zijn wel te verhelpen door extra games. maar BO5 2 stocks is denk ik een slechtere optie dan BO3 3stock.

Stages
    Voor stages stel ik voor dat we het bij 4 of 5 houden, Brinstar is een beetje ongewenst naar mijn mening. De stage heeft in 2 games al een kans gekregen en is uiteindelijk gebanned. Al kwam dat in Brawl voor een groot deel door MK.
    Arena ferox heeft een hele neppe transformation met daken zoals Gregs al aan gaf maar is verder wel te doen. Toch beetje jammer dat je daarmee moet dealen. Prism tower is een prima stage.
    FD, BF en YI zijn denk ik de enige 3 neutrals.

Custom moves
    Dit zou in ieder geval een kans kunnen krijgen. als er dan Custom moves zijn die te goed zijn kun je ze toch bannen maar ik heb op streams een aantal custom moves gezien en dit geeft een aantal interessante moveset opties.

Equipment
    ik zeg banned

Miis
    voor Mii's zou ik als het al legaal zou zijn een regel op uiterlijk zetten. Bepaalde zaken zouden recht kunnen geven op DQ's zoals de al genoemde Hitler Mii. Ik stel voor dat Mii's ook hun middel formaat houden. Custom moves voor Mii's bannen en voor andere characters legal maken is wel een beetje nep.

GAW bucket:
    Deze techniek ziet er idd erg broken uit maar om heel eerlijk te zijn is het wel lastig om zo snel na release al te zeggen of het echt te goed is om legal te blijven. Ook weet ik niet zeker in welke vorm je dit moet bannen.
  • Stocks
    Ik vind dat zowel 2 als 3 stocks prima kan, maar ikzelf zit toch meer tegen 2 aan te wegen. Dit is meer een gevoel dan op feiten gebaseerd, en ik zie ook geen reden om 3 stocks uit te sluiten.

Stages
    100% met Gregs eens, de 3 neutrals en mogelijk prism en brinstar als CPs lijkt me het meest logische.

Custom moves
    Lijkt op dit moment niks mis mee te zijn, en de variatie kan het spel naar mijn mening alleen maar interessanter maken.

Equipment
    Zonder twijfel banned.

Miis
    Lastig verhaal opzich, ik denk dat hier wat meer research in gestopt moet worden, want ik vermoed dat het opzich wel kan als je zoals eerder vermeld een 'standaard' op kan forceren.

GAW bucket:
    Een vergelijkbare techniek was mogelijk in brawl met dezelfde combo, maar het lijkt een grotere impact te hebben in sm4sh(mogelijk door 2stock?). Ik zit hiermee nog op het randje, maar als de rules naar 3 stocks zouden uitwijken denk ik dat dit wel legaal kan blijven.
  • October 2014 aangepast
    ik voel dat ik deze video ook mot posten

sommige modificatie gaan dus wat erg ver, het is alleen even uitvinden welken dit zijn en accordingly bannen, of bannen om dit te doen, bijv als wobble bans.

ik ben meer voor 3 stocks persoonlijk, maar 2 kan ook al het sneller moet gaan.

gear: ban

mii's i dunno, ik geloof dat gewicht speed niet veel verschilt tussen de verschillende grotes van de mii's dat het maar zeer minimaal is. ze zijn echter wel heel erg verschillend. persoonlijk vind ik de mii niet leuk maar ik kan wel begrijpen als er mensen zijn die ze eerst willen proberen voor de banhammer geslagen word.

ik heb nog niemand zien stallen met de bucket, als dat terug is vraag ik me af wat sakurai in hemelsnaam aan het doen is met zijn balance testing.
  • Ik begreep van Orion dat Pika/G&W erg dominant is in doubles in zijn regio en dat de combinatie van characters waarschijnlijk gebanned gaat worden, maar ze zien het nog even aan.

Momenteel lijken Miis het heetste hangijzer, misschien toch even wat (meer) onderzoek naar doen.
  • October 2014 aangepast
    Stocks
    Ik ben een voorstander voor 3 stocks, de enige goeie reden die ik tot nu toe rind heb zien zweven waarom we 2 stocks zouden moeten doen ipv 3 is de hoeveelheid tijd dat de matches duren.
    Nu heb ik zelf ondervonden dat 1 stock gemiddeld 2 min meegaat zouden we met 3 stocks spelen zou een match arguably niet langer moeten duren dan 6 min wat nog steeds korter is dan een brawl match
    Ook heb ik niet het geviel dat wij ons moeten storen aan gebrek aan tijd vanwege de tournament set-ups die we nu kunnen doen doordat iedereen zijn eigen set-up heeft als het ware en dat tourneys dus overal korter zullen zijn dan voorheen.

Tijd
    2stocks 6 min
    3stocks 8 min

Stages
    Ik heb de stage list al met gregs besproken en wij zijn tot de conclusie gekomen dat dit de beste optie is qua stages
    Equipment
    Ik ben ervan overtuigd dat dit een te grote random factor mee zal geven om t viable te maken.
    Ik keek er eerst met vreugde naar uit doordat dit iedereen een eigen soort van speelstyle/character zou geven, maar
    Uiteindelijk toch maar besloten om t niet toe te laten.

Mii's
    Ik vind dat we de mii's een kans moeten geven voor wat ik heb gezien is hun moveset te legit om zomaar te bannen.
    Ik stel voor dat we gewoon een preset van mii's maken als TO's en daar een qr code van maken zodat mensen die mii's kunnen gebruiken zo voorkom je ook dat je hitler/jesus/reggie mii's all over the place krijgt en weet iedereen altijd tegen welke mii's die persoon speelt
    Ik zeg we maken 2/3 preset mii's (1 klein dun, 2 mid mid, 3 groot dik) waarbij als we er maar 2 doen we de mid mid weg laten.

Costum moves
    Ik ben hier een hele groote voorstaander van en wil het genuinly een kans geven voor wat ik heb gezien is er geen move dat echt broken is( wel heb ik over g&w hammer gehoort die alleen 1en of 9's geeft maar daar weet ik de specifics niet van er zal vast wel een backside voor zijn)
    Ook zal ik maar de video van de bowser ff moeten verdedigen van wat ik heb gezien kun je altijd met eeen bowserside eruit springen custom move of niet( en dat komt doordat de opponent altijd als eerst dood gaat en er dus een kleine moment voor jou is om omhoog te springen dus in dat filmoje gaat het denk ik meer om de up b costum move helaas weet ik niet welke hij gebruikt omdat ik die zelf nog niet unlocked heb maar ik zal er zeker achteraan gaan en hier meer over laten horen)

Teams

De teamcombinatie van pikachu en g&w wil ik bannen de reden waarom deze combinatie zo sterk is is omdat je in sm4sh altijd naast elkaar begint en dus zodra de match begint g&w onvermijdelijk de 1hit KO bucket zal krijgen.
    Ook zet ik de stock count van teams sowieso naar 3 omdat 2 voor teams gewoonweg niet genoeg is.( lack of share stocks e.d.)
  • Stocks

Zelf groot voorstander van 2 stocks. Zowel vanuit een gameplay standpoint als vanuit een spectator standpoint. Gameplay wise maakt het dat aggro based characters added viability krijgen, aangezien momentum een veel grotere impact heeft met 2 stocks dan met 3, hetgeen zorgt voor added balance. Spectator wise kunnen we allemaal wel beamen dat 3 stock brawl singles zelfs met ramin als 1 van de spelers gewoon vrij cancer is om te zien. 20 minuten voor een bo3 set is gewoon te lang en als we de appeal van bijvoorbeeld een FGC willen houden doet het ons alleen maar goed om snellere matches te hebben. 3 stocks voor teams is wel goed, ben het eens met de argumenten omtrent bijvoorbeeld sharestock die eerder in de thread zijn aangedragen.

Tijd
    5-6min singles, 8 minuten teams.

Stages
    Heb letterlijk allen nog maar op FDx500 gespeeld zo'n beetje. Wel wil ik graag moven op Wario Ware omega te bannen, de camera is daar altijd uitgezoomd op de hele stage en dat is nogal irritant.

Miis

Fuck 'em. Also fuck die GaW pika schijt.
  • het is gewoon een upb modifier die hem veel vertical recovery geeft waardoor hij niet mee suicide, met de stock recovery zou hij nooit terug komen op het stage na een grab kill.
  • October 2014 aangepast
    De glidende rechter doet uitspraak:

http://avalontournamentseries.nl/rulesets/smash3ds/
  • Op zich geen slechte regels, maar wel een erg conservatieve stage list. Ik zou in elk geval ook Tomodachi Life, Arena Ferox, Mute City Prism Tower en Corneria toelaten.

En Wario Ware bannen. Als we het over oneerlijke stages willen hebben, moeten we vooral daar kijken.
  • WarioWare is banned, staat expliciet vermeld.
  • October 2014 aangepast
    Laat ik ook nog maar even een duit in het zakje doen.

Het dunkt mij als allereerste erg onwaarschijnlijk dat we de 3DS versie langer als main event gaan aanhouden dan gedurende de twee maanden die ons nog rest voordat de Wii U versie uit is. Verschillende geluiden uit het buitenland wekten al de indruk dat een aantal draadloze verbindingen dicht bij elkaar zoveel lag veroorzaakt, dat zelfs WiFi soms een preferent alternatief voor het spelen van de matches is. Veel ruimte voor een zinvolle discussie over de stagelist en de legaliteit van allerlei soorten customization is er in mijn optiek dus voorlopig nog niet, aangezien de Wii U versie volkomen andere stages gaat hebben en ook zeer waarschijnlijk een hele nieuwe doos van Pandora aan problemen met custom moves, characters en andere toegankelijkheidsonzin gaat openen. Desalniettemin, in de tussentijd.

Ik zie persoonlijk weinig heil in het verlagen van de stockcount naar twee. Het verloop van een match in dit spel is dusdanig gelijkend op eentje in Brawl dat we zonder problemen het 3 stock/8 minuten format aan zouden moeten kunnen houden. Het voordeel van kortere matches vanuit een organisatorisch oogpunt weegt naar mijn mening ook niet op tegen het eventuele verlies aan integriteit van een set, zeker gezien de 3DS het grootste tijdsgerelateerde obstakel van te weinig set-ups al volkomen omzeilt. Verder ben ik van mening dat met twee stocks het vroege verlies van je eerste, door eigen fout of anderzijds, al snel zo'n onevenredige achterstand oplevert dat een comeback vrijwel niet meer te doen is. Bovendien zie ik minder levens net zo goed als reden voor mensen om te gaan campen of op safe te spelen en heb ik ook niet de indruk dat matches met twee stocks leuker zijn om te spelen danwel te kijken.

Wat betreft stages moet ik toegeven dat ik mijzelf vooralsnog niet bijzonder ingelezen kan noemen, aangezien de For Glory ruleset en het gemak van het kunnen aanklikken van Random Omega er voor hebben gezorgd dat ik niet langer dan nodig heb gekeken naar het wrak dat de 3DS stagelist is. Het mag echter wel duidelijk zijn dat het bijna allemaal klinkklare onzin is die eigenlijk geen testing behoeft. Battlefield, Final Destination en Yoshi's Island bieden een prima basis aan neutrals, al weten we allemaal dat elke eerste match toch naar Battlefield gestriked gaat worden. Omdat ze allemaal op kleine details als blastzones en edges van elkaar verschillen, lijkt de Avalon oplossing van alle Omega stages - minus Wario Ware - tot counterpick benoemen mij uitermate geschikt. Ik vind het verder zelfs zonder chaingrabs enigszins kwalijk dat Prism Tower altijd met een walk-off begint, maar ik kan mij erbij neer leggen dat men deze stage graag als counterpick ziet. Al heb ik nog wel een hartig woordje over voor de Omega-variatie, die bepaalde characters zoals blauwe Sheik nagenoeg onzichtbaar maakt.

-Brinstar is een walgelijke stage die charity damage uitdeelt en bepaalde match-ups zo extreem beïnvloed, dat ik voorstel om simpelweg te kijken naar welk lot het uiteindelijk trof in zowel Melee als Brawl en het dit keer vanaf dag 1 te bannen.
    -Arena Ferox is bizar groot en heeft een aantal transformaties die nog meer aanstoot geven om te campen of weg te rennen, alsmede gedeeltes waar het onmogelijk is om dood te gaan in verband met een plafond. Misschien leuk voor alleen teams.
    -Rainbow Road en Mute City hebben hetzelfde probleem als altijd; onevenredige impact van de in dit geval passerende Shy Guys, samen met een vloer die zich niet naar behoren gedraagt.

De rest valt onder het kopje onspeelbaar.

Mijn grootste probleem met equipment, custom moves en Mii's is dat ze op de 3DS allemaal onder hetzelfde menu vallen. Equipment is natuurlijk gebanned omdat, buiten de balance issues, alle semblance van consistentie volledig van tafel wordt geveegd zodra je met de knockback, damage, speed en weight van een character gaat knoeien. Custom moves zijn zover bekend geloof ik nog niet echt een probleem en ik heb geen idee in hoeverre de stats van een Mii daadwerkelijk invloed hebben op het spelverloop, maar het feit dat je op je eigen scherm niet kunt zien of je tegenstander een loadout met buffs heeft gekozen doet mij voor als een relevant probleem. Constant je 3DS in elkaars gezicht schuiven is een oplossing die we op zich wel twee maanden vol kunnen houden, de toekomst van het hele customization gebeuren gaat uiteindelijk toch van de Wii U versie afhangen.

Teamcombinatie Pikachu en Mr. Game & Watch mag gebanned worden tot iemand kan aanduiden dat het meer dan een gedachteloze crutch is.
  • Marc schreef:
    WarioWare is banned, staat expliciet vermeld.

Glad overheen gelezen, mijn fout.
  • Ik vind Avalon ruleset eigenlijk wel goed.

Wouw wat draag ik veel bij aan de discussie.
  • Sinds afgelopen weekend heb ik nu ook smash voor de 3ds en verdiep ik me wat meer in de regels en opties.

Die mii's vind ik een een leuke toevoeging. Met name de custom moves. Bij normale characters heb ik nog niet veel verschil gezien bij custom moves. Bijv. een Falcon kick met elektisiteit ipv vuur, een snellere maar minder sterke homing attack bij Sonic.

Bij de Mii's is het arsenaal wat breder. in principe zijn er 3 klasse, brawler, sword en gunner. Maar door de verschillende special moves die je binnen een klasse aan kan passen, kunnen twee sword fighters erg van elkaar verschillen. Ik weet echter niet of de grootte van je mii echt veel invloed heeft op knockback, gewicht etc. Daar heb ik zelf te weinig mii's voor. En voor zover ik ze heb gezien zag ik dat de cpu mii's altijd dezelfde grootte hebben.

Ik sluit me er bij aan dat er wat meer onderzoek naar de mii's moet worden gedaan voordat ze bij voorbaat al verboden zijn op toernooien.
  • Marc schreef:
    Miis: Banned IMO. Zijn in essentie custom characters met allerlei mogelijke configuraties qua knockback en hurtboxes. In bijv. Soul Calibur zijn custom characters ook nooit legaal en het kan er gaar uitzien voor buitenstaanders als elke match Hitler vs Jezus is.
    Ik denk dat de standaard moveset miis (1-1-1-1) zonder die tweak items niet echt een probleem zouden zijn. Zonder powerups zijn ze gewoon characters met originele movesets.
    Custom movesets voor miis en characters lijken me omslachtig om mee te werken op toernooien. Ten eerste moeten alle moves unlocked worden, daarnaast creëert het veel downtime als voor elke set naast de controls eerst movesets configured moeten worden.
  • Mii custom moves zijn al ge-unlocked vanaf het moment dat je het spel opstart, Palutena ook. Wat Apex nu doet iirc is 1111, 2222 en 3333 voor Mii's legal maken en dus geen 1-2-3-1 etc. Ik zelf vind dat wel een goed plan, zorgt er ook voor dat je geen ongelofelijk broken Mii Brawler kan hebben. Ik denk dat we voor nu Miis legal moeten laten zijn, en als het dan een slecht idee is kunnen we achteraf ze altijd nog bannen.
  • als custom moves ervoor zorgen dat er verschillende karakters gekozen worden dan vind ik dat ze het legaal moeten maken. En de Mii's hebben geen illegale 0 to death combo's dus ik snap eigenlijk niet waarom dat ook niet legaal wordt. Natuurlijk geen Mii's van hitler of osama of dergelijke. En die g&w pikachu tactic is niets illegaals aan als sheik met een grab je helemaal aan het einde van de stage kan combo'en maar daar is weer geen gezeur over. Het enige wat ik overdreven vindt is equipment.

Ik vindt algemeen gewoon dat we minder moeten zeuren om ban dit ban dat maar het spel gewoon moeten spelen waar we van houden.
  • Oh dit topic bestaat. Eh, na tourney laatste weekend ben ik wel echt voorstander van 2stocks. Matches tussen meeste spelers duren minimaal 6 minuten... Bah. Als lid van de hypeboisquad maakt dat het veel moeilijker >:

Daarnaast wil ik nog steeds graag dat iemand me uitlegt waarom FD/Omega neutral is ipv Dorp&Stad. Dorp&Stad heeft bewegende platforms is het enige wat ik heb gehoord, maar misschien ligt er nog iets in ceiling height etc? Voor zover ik het zie, Omega geeft veel meer benefits voor een campy playstyle, terwijl Dorp&Stad niet echt clear advantages geeft voor playstyles (groot voor campers, hoge platforms voor jugglers, side platforms voor recovery help etc).
  • May 2015 aangepast
    Ik denk dat "Eind Station" beter is voor starters dan Dorp en Stad. Die platforms toh zijn af en toe zo freaking irritant als iemand daar blijft staan en niks anders doet dan op jouw zitten wachten, oh en om op zon platform te komen moeten sommige characters hun Up B gebruiken (En dat is niet echt fijn).

Voor Custom Moves. Ze waren legaal tijdens de 3ds tijd ofc, maar het wordt misschien wel tijd om ze een keer legaal te maken voor een toernooi toh.
  • Ja agree, maar ze gaan vanzelf weg. + het is niet zo campy als Delfino transformations
  • Pffft die stage wil Mundo het liefst bannen
  • Skyloft en Pokemon Stadium 2 moeten gewoon legaal worden
  • Pffft die stage wil Mundo het liefst bannen
    idk als ik tegen hella camp shit speel wil ik omega bannen
  • Ramses schreef:
    Pffft die stage wil Mundo het liefst bannen
    idk als ik tegen hella camp shit speel wil ik omega bannen
    Ik heb liever Eind Station/Omega dan die faking kampeer gebied Dolfijno 420 Blaza.
  • ???? Platformers maken het alleen moeilijker om te campen though
  • Voor projectile spammers wel maar voor opwachters is het een droom die voor hun uitkomt.
  • nu is het 2015 en 2+0+1-5=2 stocks dus we veranderen het naar 2 stocks 6 minuten jongens :D
  • Dat is -2 en ik denk dat iedereen het prima vindt als jij voortaan met 2 stocks minder start.
  • evo/apex/ceo is ook 2 stocks lol nee zo goed ben ik nog niet :D
  • Epic schreef:
    evo/apex/ceo is ook 2 stocks lol nee zo goed ben ik nog niet :D

ik vind het ook een schande dat die grote amerikaanse tornooien zulke kut rulesets hebben :lol:
  • Ik was eerst zeer pro 3 stocks en theoretisch gezien lijkt het beter (i.v.m. dat Rage minder impactful is, SD's minder gepunished worden (wat niet per se goed is in hindsight), etc.) maar het duurt gewoon heel erg lang en is daardoor minder leuk om te kijken. En TO's van grote toernooien verdienen meer geld als ze meer viewers hebben, dus is 2 stock frequenter bij grote toernooien.
  • het heeft niks met geld te maken en een sd hoor je niet te maken dat is gewoon eigen schuld dikke bult :P
  • Gijs Online schreef:
    Epic schreef:
    evo/apex/ceo is ook 2 stocks lol nee zo goed ben ik nog niet :D

ik vind het ook een schande dat die grote amerikaanse tornooien zulke kut rulesets hebben :lol:
    3 stocks is verleden tijd. This aint brawl HD.
  • Het heeft met viewership te maken, en daarbij hoort geld.
  • En wij horen ook bij de illuminati. Illuminati heeft 3 zijdes = wij gebruiken 3 stocks.
  • [E]clipse schreef:
    Ik was eerst zeer pro 3 stocks en theoretisch gezien lijkt het beter (i.v.m. dat Rage minder impactful is, SD's minder gepunished worden (wat niet per se goed is in hindsight), etc.) maar het duurt gewoon heel erg lang en is daardoor minder leuk om te kijken. En TO's van grote toernooien verdienen meer geld als ze meer viewers hebben, dus is 2 stock frequenter bij grote toernooien.

En ik speel het spel in plaats van het alleen te kijken, en drie is beter voor spelen. Minder ruis = meer beter.
  • Gijs Online schreef:
    En ik speel het spel in plaats van het alleen te kijken, en drie is beter voor spelen. Minder ruis = meer beter.
    Ik zeg ook niet dat wij 2 stocks moeten gebruiken (ik ben voor 3 stocks), maar het was vooral als respons op de stelling dat 2 stocks stom is bij de grote toernooien.
Log In of Registreer om te reageren.