Avalon ruleset: DSR and bans for Bo5 sets

July 2015 aangepast in Competitieve discussie
So far Avalon has had bans for both Bo3 and Bo5 sets in conjunction with the rule that you can't pick the stage you LAST won on.

We had two major reasons for this:
  • Not all stages left are neutral (notably FD and Stadium) and we don't believe the game to be about counterpicking stages or forcing people to play another character if they want to avoid auto-losses.
  • We thought it wrong that we ask a somewhat different skillset from Bo5 sets as opposed to Bo3 sets, where you suddenly need to be able to deal with your worst stage in the match-up and fully exploit a counterpick that is probably banned for you throughout the rest of the tournament.
We went with our rule for the simple reason that you can be left with just your own ban or stages you already lost on in the case of both full DSR and bans. To remedy this, you could exempt the stage for the first game from bans and DSR (the stage both players struck to), but it is still very restrictive. Of course, our current configuration can lead to situations where someone can pick a winning stage twice over the course of a set. It is of note however that with bans in place, this can't be that extreme a counterpick.

All configurations have their pros and cons, which is why we want to ask the competitive scene for input.

(The stage list is not negotiable, by the way.)
What should the DSR and ban configuration be for best of 5 Melee sets?
  1. What should the DSR and ban configuration be for best of 5 Melee sets?20 stemmen
    1. can't pick any stage you won on/no bans (American standard)
      85.00%
    2. can't pick any stage you won on/bans/neutral stage from game 1 always open
      10.00%
    3. can't pick the LAST stage you won on/bans (current rule)
        5.00%

Reacties

• Zelf zou ik er voor kiezen om voor de Amerikaanse standaard te gaan. Ik vind dat stage bans in Bo5 simpelweg de gevarieerdheid te veel beperkt. In game 5 ben je zelfs geforceerd om terug te gaan naar een stage waarop degene die counterpick advantage heeft probably al heeft gewonnen. Dat vind ik heel jammer. Liever zie ik het dat alle stages open zijn voor counterpick, aangezien we in bijna alle friendlies thuis ook gewoon alle stages op zetten. Het is dus niet alsof je geen practice op je slechte counterpick krijgt.
    Ik vind het op zich ook niet dom om op je slechtste stage het meest te oefenen en hier ook actief zelf over na te denken. Dit is hoe je character meta-game advanced, denk na over de stage en hoe het goed is. Misschien heb je geen advantage tegen equally skilled players, maar je hoeft niet altijd als Puff uit te gaan van auto-loss op Stadium vs Fox. Deze cases komen vooral voor bij low tiers vs high tiers, en in dat opzicht ben je toch al de sjaak dus boeit die stage niet, just pick a top tier.

#SixStages
  • July 2015 aangepast
    In best of 3, maakt het niet echt uit of er bans zijn of niet,

fox vs jigs (bo3 met bans + DSR)
    battlefield eerst, puf wint, ban yoshis,
    fox kiest stadium, wint, ban FOD
    puf kiest dreamland, wint

fox vs jigs (bo3 no bans, wel DSR)
    battlefield eerst, puf wint
    fox kiest stadium/yoshis, wint
    puf kiest FOD/dreamland, wint

Best of 5 is anders.

fox vs jigs, (bans + DSR)
    battlefield eerst, fox wint, ban FOD, 1-0
    jigs kiest Dreamland, wint, ban yoshis, 1-1
    fox kiest stadium, wint, 2-1
    jigs kiest (dreamland mag niet DSR) (FOD=banned) battlefield/FD/, get rekt 3-1

Fox vs jigs ( zonder bans, met DSR)
    battlefield, fox wint 1-0
    jigs gaat naar FOD, wint 1-1
    fox naar yoshis, wint, 2-1
    jigs naar dreamland, wint 2-2
    fox naar stadium wint 3-2

Dit laatste lijkt qua score in ieder geval het eerlijkst. Verder ben ik het wel met Guus eens, behalve dat puff toch echt wel gerekt word op stadium meestal.
  • Niels schreef:

fox vs jigs (bo3 met bans + DSR) fox vs jigs (bo3 no bans, wel DSR)
    battlefield eerst, puf wint, ban yoshis, battlefield eerst, puf wint
    fox kiest stadium, wint, ban FOD fox kiest stadium/yoshis, wint
    puf kiest dreamland, wint puf kiest FOD/dreamland, wint

Best of 5 is anders.

Dit laatste lijkt qua score in ieder geval het eerlijkst. Verder ben ik het wel met Guus eens, behalve dat puff toch echt wel gerekt word op stadium meestal.

Het is wel van belang om aan secondaries te denken tho.
  • Niels schreef:

fox vs jigs (bo3 met bans + DSR)
    battlefield eerst, puf wint, ban yoshis,
    fox kiest stadium, wint, ban FOD
    puf kiest dreamland, wint

fox vs jigs (bo3 no bans, wel DSR)
    battlefield eerst, puf wint
    fox kiest stadium/yoshis, wint
    puf kiest FOD/dreamland, wint

Best of 5 is anders.

Waarom wint je puff in bo3 wel op bf ronde 1 en niet in bo5...
  • July 2015 aangepast
    Edit: Scherp.

Was maar een voorbeeld tho, het kan natuurlijk altijd beiden kanten op maar vooral op bf. Meest neutrale stage imo.
  • wat is het argument om stage bans af te schaffen, naar Amerikaans model? valt het wel mee hoe moeilijk sommige stages voor chars zijn?
  • Voornamelijk de beperkte hoeveelheid stages, waardoor je min of meer moet kiezen tussen DSR en bans als je een redelijke selectie over wilt houden. We hebben het lang op onze eigen manier gedaan en ik vind persoonlijk dat alle opties pros en cons hebben, maar omdat we er niet echt meer uitkwamen, hebben we het gepolld.
Log In of Registreer om te reageren.