Tier Lists: de uitleg

In dit artikel legt Marc het fenomeen 'Tier Lists' uit door middel van een korte FAQ.

Tier list? Huh?
Een tier list is een rangschikking van de personages gebaseerd op potentieel. Het is een indicatie van hoe geschikt een personage is voor toernooien, gebaseerd op alles wat we weten van het spel. Vrijwel elke competitieve fighting game heeft een tier list, dus ook smash. Men moet er hier rekening mee houden dat een tier list bedoeld is voor het hoogste niveau, voor de leek is het pas nuttig als deze competitief wordt.

Maar ik versla de Fox van mijn beste vriend met Mewtwo!
Het is onwaarschijnlijk dat jij en je beste vriend op het hoogste niveau spelen. De meeste toernooien worden gedomineerd door de personages die hoog in de lijst staan. Bovendien zegt de lijst niets over onderlinge match ups. Het kan best zo zijn dat een personage dat aanzienlijk lager in de lijst staat het goed doet tegen een top tier. Met name in Brawl is dit het geval.

Betekent dit dat ik kansloos ben als ik Sonic speel?
De kansloosheid van Sonic zelf buiten beschouwing gelaten, is het antwoord hierop "nee". Smash Bros. is een relatief gebalanceerd spel in de zin dat weinig match ups echt onoverkomelijk zijn. Een tier list gaat uit van gelijk niveau, als jij veel beter bent dan je tegenstander kun je winnen met een slechter personage. Toch moet men wel realistisch blijven, tenzij het spel competitief nog in de kinderschoenen staat, is het onwaarschijnlijk dat je toernooien wint met een personage dat als heel slecht wordt beschouwd.

Pff, ik geloof er niets van. Falco staat alleen zo hoog omdat iedereen en z'n moeder hem gebruikt.
Hoewel het waar is dat een personage dat veel gespeeld wordt sneller tot zijn maximale potentieel wordt ontwikkeld, gaat dit niet op wanneer een spel al jaren gespeeld wordt. Vechtspellen zijn per definitie niet perfect gebalanceerd door de verschillen in aanvalskracht, snelheid etc. van de verschillende personages. Uiteindelijk wordt een personage gespeeld omdat hij beter is dan de (meeste) anderen en niet andersom.

Okay, ik geloof je. Maar wat is dan het verschil tussen PAL en NTSC Melee?
Het is een regionaal verschil, maar in het geval van Melee gaat het om meer dan dat. De PAL versie is de versie van SSBM die uitgebracht is in Europa en Australië. De NTSC versie is uitgebracht in de rest van de wereld, waarbij vooral Amerika en Japan van belang zijn. De subtiele verschillen zijn voor de leek moeilijk te ontdekken, maar op competitief niveau maken ze zeker uit. Bij SSB64 en Brawl zijn de verschillende versies nagenoeg hetzelfde.

Tot slot, wie maakt deze lijsten?
De SSB64 lijst is de consensus onder goede spelers. De NTSC lijst van Melee is gemaakt door de Smash Back Room (SBR), een subforum van Smashboards waar alleen mensen toegang tot hebben die zich bewezen hebben in de community. De PAL tier list is voortgekomen uit een stemming onder goede spelers uit de PAL regio. De Brawl tier list ten slotte is ook een product van de SBR.
Log In of Registreer om te reageren.