Terugblik op 2008

Hoe je het ook wendt of keert, 2008 was vooral het jaar van Ace Brawl. De community kreeg een splitsing voor de kiezen en dat leidde hier en daar tot de nodige debatten (voornamelijk 'Brawl sux0rs lol' etc.). Tot nu toe hebben we echter nog maar weinig Brawl-actie gezien. Slechts één echt groot toernooi (TNOT2), één middelgroot toernooi (IBD) en een aantal kleinere toernooien passeerden de revue. Wellicht dat deze community nog op zoek is naar een goede manier om om te gaan met de verschillen tussen Melee en Brawl.

Het grootst Europese toernooi van dit jaar was Epita Smash Arena 2 in Frankrijk, waar Nederland goed vertegenwoordigd was. Hoog eindigen onder andere Adam, Zgetto, Marc, Remen en Faab, maar de grootste prestatie was natuurlijk die van Amsah, die zomaar eventjes eerste werd. Captain Jack, Armada, Masashi, daar draait Amsah zijn hand al niet meer voor om. Inmiddels is Amsah weer onder de RF-online steen gekropen waar hij zich zo goed thuis voelt, maar wellicht horen we in de toekomst nog iets van hem. Wat dacht je bijvoorbeeld hiervan Amsah?

Het aantal toernooien in 2008 in Nederland viel echter tegen. Ter vergelijking: in 2007 werden er 25 toernooien georganiseerd, in 2008 slechts 15. Wat toernooien die het niveau van de huiskamer ontstijgen betreft, is het in Nederland zelfs al jaren vrij matig gesteld. Sinds de dood van DT, ATM en ZEST (alhoewel die laatste hopelijk ooit een comeback maakt) en de schandalig lage opkomst bij XT-C4 dit jaar, is het wel duidelijk dat het organiseren van een groot toernooi in Nederland niet altijd even makkelijk is. De enige die het dit jaar wel voor elkaar kreeg was Shadow, die met TNOT2 om en nabij de honderd bezoekers trok (die hij allemaal persoonlijk heeft opgehaald met zijn auto - in 10 minuten). Laten we niet vergeten dat dit de hoogste opkomst voor een Nederlands toernooi ooit is. Het kan dus wel.

Er zijn nog een aantal andere gebeurtenissen uit het jaar 2008 die zeker de moeite van het vermelden waard zijn. Wat bijvoorbeeld te denken van de verschijning van SSBM wereldkampioen Ken Hoang in 'Survivor', de Amerikaanse versie van Expeditie Robinson. 'The King of Smash' kreeg het maar mooi voor elkaar om naar de finale van seizoen zeventien te gaan, alhoewel hij vervolgens hard faalde. Daarnaast vond er in de zomer van 2008 weer een onvoorstelbaar gaaf all-round toernooi plaats bij Steven in Almere, stelde Shadow de slechtste seeding ooit op en zagen we plotseling een aantal oude Melee veteranen - namelijk Flok, Kitsune, Jwizzman en Marius - terug op The Balance Tournament (dat op dit moment het record houdt voor het toernooi met de langste aanlooptijd - het werd aangekondigd in mei 2006 en gehouden in juli 2008).

En natuurlijk is 2008 het jaar waarin SmashNL opgericht is. Al met al ben ik zeer tevreden over de manier waarop de site nu loopt, en ik ben trots op wat we er in die paar maanden dat de site bestaat van gemaakt hebben. Er moet nog veel gebeuren, maar we zitten op de goede weg.

Aan het begin van een nieuw jaar stellen mensen altijd een lijst met goede voornemens op. Ik wou jullie ter afsluiting laten zien hoe ik denk dat de goede voornemens van een aantal smashers eruit zien.
Linkje: Zelfstandig gaan wonen
Dave: Volgende all-round toernooi winnen
GOAT: Manier vinden om WoW te spelen tijdens het varen
Remen: Nog minder om Brawl geven
Marc: Vriendin krijgen
Ivo: De ring in het vuur gooien
Rens: Ivo helpen om de ring in het vuur te gooien
Reffie: Echt emo worden
Emo: Echt Reffie worden
Faab: Beste Guilty Gear speler van Europa worden
Adam: Meedoen aan 'So You Think You Can Dance'
Zgetto: Poco Spaans leren
Amsah: Geen RF-online spelen
Choco: *censuur*
Jeffz0r: Beste DDR-er worden van zijn straat Nederland
Biscuit: Iets met Spanish Fly
McCloud: Beter worden dan Jeffz0r in DDR zonder iets te doen (moet makkelijk kunnen)
Ryuker: DI blablabla wiskundige functies blablabla...
Moreno: Interpunctie gebruiken
Boku: Minder suiker eten, dat is echt niet gezond
Shadow: Binnen een kwartier naar Rusland rijden
Coen: John aan de drugs krijgen
John: Coen van drugs afkrijgen
Exalador: Poker poker poker!
Jumpman: Lief doen
Requiem: Lawrencelot vermoorden in Mafia (en dat hij dan wel meedoet)
Mr. Prince: Brawl-pirates groter laten worden dan SmashNL
SSJ5Goten: Normale nickname bedenken

En mijn goede voornemens? Nou ja, zie Marc. Dat, en beroemd worden.

Aldus kwam het jaar 2008 ten einde. Voorspellingen voor 2009: ESA3 faalt, Mew2King niet naar Europa, Moreno wint Genesis finale van Azen, Exalador organiseert ZEST4 en Joeri komt erachter hoe de DI-formule in Melee werkt. Rest mij alleen nog jullie namens de crew van SmashNL een goed 2009 te wensen; dat er veel gesmashed moge worden.
Log In of Registreer om te reageren.