Game design-opleidingen

Gezien de examentijd en het feit dat dit over het algemeen een redelijk jonge community is, leek dit mij een goede gelegenheid om iets te bespreken wat voor sommigen misschien handig is en waarvan ik denk dat het wel een beetje leeft onder een aantal: een opleiding in game design.

Er komen steeds meer game design-opleidingen bij in Nederland. Dit is leuk, maar het is niet allemaal zo geweldig als je zou denken. Als je met het idee loopt van 'goh, het lijkt me leuk om in de gamesindustrie te werken', bedenk dan goed welk gebied van de gamesindustrie je aanspreekt. Is het programmeren, animatie of misschien toch iets heel anders?

Wat een gameopleiding biedt, is de basis van het games maken. Je leert een beetje programmeren in Flash en C++ en je leert de basis van 3DS Max of Maya (3D-animatieprogramma's). Als je zonder enige voorkennis op zo'n opleiding komt, dan is het leuk om van alles wat te leren, maar zodra je hebt gevonden op welk gebied je goed wilt worden, zijn de twee blokken in het desbetreffende vak alweer voorbij en ben je op jezelf aangewezen om te verbeteren.

Zelf heb ik een opleiding voor Game Design and Development afgerond in 2009 op de HKU. Ik begon de opleiding met het idee hippe documenten te schrijven voor games en mijn game dan uitgewerkt te zien. Rond het einde van mijn eerste leerjaar kwam ik er achter dat dit niet was wat ik wilde doen de rest van mijn leven en de vakken op school droegen daar bepaald niet aan bij. We maakten een flash spelletje hier en een bord/kaartspel daar, gevolgd door een opdracht om een 2D animatie te maken, zonder daarin les gekregen te hebben. Dat je zo in het diepe gegooid wordt, is vast veranderd in de loop der jaren, maar je snapt het bezwaar.

Tegen het einde van het eerste leerjaar kwam ik er ook achter dat geluid een interessant gebied was. Hier ben ik wat tijd in gaan steken en begon al snel met MIDI's muziekjes te maken. In het tweede leerjaar kregen we twee hele maanden les in Sound Design. Dit was een vak waarvan ik dacht: dit is het, hier komt alles goed. We moesten een game maken voor blinde kinderen, waarin geluid dus heel belangrijk zou worden, maar we kregen weer geen echte les in hoe geluid werkt. Het is dat ik veel tijd erin heb gestoken in mijn vrije tijd, om meer te leren over sound/music design, dat ik kan wat ik nu kan. Dit is niet iets wat iedereen graag doet.

Ik dwaal een beetje af, het is geen blog over mijn schooltijd.

Wat ik duidelijk wil maken, is dat het voor jezelf heel belangrijk is dat je weet wat je later zou willen doen, mocht je interesse hebben om in de gamesindustrie te werken. Neem het voortouw en ga alvast wat onderzoek doen, leer jezelf met bepaalde software om te gaan. En veel belangrijker nog, laat de gamesopleiding misschien zelfs voor wat het is. Wil je later games programmeren? Doe een opleiding voor programmeurs. Lijkt 3D'en jou het leukste wat er is? Er zijn genoeg opleidingen die zich daarop focussen.

Ik wil niet bitchen op de gamesopleidingen, maar het is nou eenmaal lastig om een vakgebied dat zoveel verschillende aspecten heeft, in een opleiding samen te voegen. Het is overigens niet alsof mijn opleiding geen banen heeft gegeven aan mensen: een paar van mijn oud-klasgenoten 3D'en nu bij Guerilla, maar dat hebben ze te danken aan het feit dat ze constant bezig waren met 3D, ook buiten schooltijd. Als je eenmaal klaar bent met je opleiding, dan is het belangrijker wat je kunt dan welke opleiding je gedaan hebt in deze branche. Goed worden op een bepaald gebied gaat het beste op een school die zich daarin specialiseert. Bij mijn huidige werkgever vroegen ze geen kopie van mijn diploma, dat maakte ze niet zoveel uit. De kwaliteit van mijn werk was waar het om draaide.

In ieder geval gefeliciteerd aan eenieder die dit jaar geslaagd is voor zijn examen.
Log In of Registreer om te reageren.