Efficiente en doelgerichte practice

Hallo allemaal. Ik merk dat Leffen de laatste tijd het vaak heeft over efficiënt oefenen. Graag wil ik hierop inhaken, ik heb mogen genieten van een schooljaar op een conservatorium. Op deze muziekopleiding, heb ik naast mijn reguliere lessen, seminars bijgewoond waar efficiënt oefenen een veelbesproken onderwerp was. Ik vind het altijd reuze interessant om parallellen te leggen tussen jazz en smash. Waarom hier, en niet smashboards of /r/smashbros? Ik zie graag dat de Nederlandse onderlaag vlug verbetert, vinden jullie niet dat de kwaliteit van de melee, van B-en C-sterretjes van oa Zweden en Duitsland, sterk is gegroeid? Juist, we moeten aan de slag.

Daarom wil ik graag delen wat, enerzijds losjes is laten vallen, of anderzijds wat me is ingestampt. Ik wil me niet profileren als een leraar, iemand die mensen de les wil lezen omdat dat goed voelt of zo. Ik drop gewoon wat info hier, wat dingen die ik heb meegenomen onderweg naar consistentie (lees: onderweg). Zelf ga ik nu echt hard trainen voor Dreamhack in de winter om NL met enige trots voor het vaderland te reppen.
Zie maar wat je ermee doet, of je het er überhaupt wel mee eens bent.

- Snel = licht. Als je snel wil spelen en het maximum potentieel uit je poppetje z'n movement wil halen, denk: 'licht'. Vergeet 'snel'.
- Simpele oefeningen in de ochtend = broken. Muziek is een taal. Melee is een taal. Pm is een taal. Ik heb het niet over trashtalk, maar over de grammatica van oos opties, of de zinsontleding van een edgeguard. Reinier Baas, een gitarist die op vrij vroege leeftijd een enorm niveau heeft bereikt, zei tijdens een masterclass dat de beste tip die hij kon geven was, om de ochtend te openen met hetgeen waar je hart ligt. Voor gitaristen betekent dat een paar toonladders en losse akkoorden, voor schilders: een paar schetsen van een potlood, en voor tryhards in melee, wat dashdancen en jumpen en misschien wat aerials. Er is niks mis met een opname van een paar minuutjes movement in je ochtendritueel. Er is iets 'oer'-achtigs aan de ochtend, vind ik. Hou het simpel. Maak het eigen. Leer de basis van de meleetaal spreken.
- Headspace. Het punt van oefenen is om tijdens een toernooi je techskill te laten voor wat het is, en je volledig te focussen op de gameplay. Volgens mij was het Remen, die na een Avalonwinst een kort interview gaf, waarin hij nadrukte hoe belangrijk het is om vertrouwen te hebben in je vingers. Met andere woorden: je headspace vergroten door de nood van techskill te verkleinen. Dit is denk ik ook waar chokes oa vandaan komen, omdat de druk van presteren een extra laag op je berekeningen legt. Hoe oefen je dit? Je doel is hier om de thuissituatie in feite zoveel mogelijk te laten lijken op de tournamentsetting.
- Nepboksen. PPMD heeft toegegeven op de falcoboards dat hij veel doet aan 'shadowboxing', dat hij net doet alsof hij daadwerkelijk intens vecht met bijv. een fox, terwijl hij scherp let op zijn techskill. Het oefenen van bepaalde routes of het vermijden van veelgebruikte routes geeft ruimte aan je kop. Waarom hebben sommige mensen mooie techskill tussen de stocks van de tegenstander in, en gaan terug naar een meer primitieve vorm van zichzelf naarmate de invincibility van hun tegenstander verdwijnt? Dat komt hiervandaan.
- Visualisatie. Wat ook een goed wapen kan zijn voor bepaalde mensen, is dat je thuis visualiseert hoe een match in bracket zal gaan, in de fysieke en mentale sfeer. Op school is me verteld dat het kan helpen om je oefensituatie om te buigen naar het resultaat. Oftewel, ga staand oefenen als je een gig hebt zonder stoel, ga en durf los te gaan op je instrument terwijl niemand luistert en doe net alsof je op het De Wereld Draait Door programma speelt, wat dan ook misschien zou kunnen helpen, probeer het. Voor smash: ga oefenen en probeer om tijdens het oefenen de chokes naar boven te halen. Ik noem maar wat: kies 1 stock en doe net alsof het last stock situatie is en dat je deze MOET winnen voor die crewbattle (doen we daar nog wel eens aan? lel), of kies een cpu naar character en kleur van degene die nog boven jou staat qua skill. Whatever the fuck, voel die angst. Vergeet dat er een computertje voor je neus staat, nu is het tijd om te erachter te komen hoe jij deze mentale problemen kan tackelen.
- Reset je hersens. Het opdelen van oefening is efficiënter. Wil je, vlak voor een toernooi, nog even je wavelands strak krijgen? Vijf minuten x 3 [met tussenpozen van x aantal uur] > 15 min aan één stuk door.
Je FIRE Laat friendlies niet altijd friendlies zijn. Mij is verteld dat ik, tijdens het pielen op die snaren, af en toe mezelf moet auditeren. Regelmatig zou je eigenlijk tegen jezelf moeten zeggen van: 'Dit zijn de technieken en kennis die ik tot dusver heb, lesgo!' Een duidelijke tweedeling tussen 'oefenen' en 'hard gaan' moet parallel staan aan resp. 'friendlies' en 'tourney'. Dat wil zeggen, creëer tijdens friendlies een "tournament mode" van jouw poppetje door te onderstrepen wat je geleerd hebt en alles qua verwachtingen los te laten. Maak het interessant met een kleine moneymatch voor wie het eten betaalt, als jullie een beetje gelijk zijn.
Combo's Laat je grip op gedachten los en voel waar naartoe de combo verder zou kunnen gaan. Daar waar tech skill tekort schiet: oefen dit thuis met bovenstaande voorwaarden. Hoe dan ook, bij improvisatie op welk vlak dan ook geldt: lange lijntjes van opvolgende gedachten = denken in de toekomst, maar voelen in het heden. Klinkt cheesy. Het is alles wat ik erover te zeggen heb.

Okee dan. Ik hoop dat deze post niet misplaatst was, ik heb het beste voor met ons. Moge we goede melee spelen.
Peace.

Reacties

• Kwaliteit, verplicht leesvoer voor iedereen die serieus probeert vooruit te gaan.
  • Dank!
    De reden van deze write up, is dat ik het gevoel heb dat muzikanten zoals Jeapie en ik, een enige voorsprong hebben in de ontwikkeling van onze characters. Niet omdat we getalenteerd zijn, maar omdat we reeds hebben ervaren hoe het is om op je bek te gaan en erachter te gekomen dat het te tackelen probleem (het spelen van een muziekstuk, of 1 worden met je main) veel groter blijkt te zijn dan gedacht. FUCK talent trouwens, en fuck het excuus dat zelfbenoemde talentloze mensen gebruiken. Je hebt mensen die werken, en mensen die het niet doen. Klaar.

Wat ik hiermee wil aankaarten is hoe slim je gaat werken. Hoe je dit mentaal gaat aanpakken, heb ik besproken. Maar hoe je dit concreet gaat maken, ligt aan jou. Met tien minuten gefocuste practice per dag kom je heel ver, qua movement.

Overigens, ik ben een belangrijk punt vergeten.
    Pragmatisch oefenen = voel de pijn Tijdens friendlies kom je erachter dat je, omdat je door een gebrek aan stagepositie, een stock kwijtraakt. Je lasert te ver en wordt geraakt door een campy fox, die van het zijplatform bairt. Wat hierbij essentieel is, is dat je die fout moet voelen. Letterlijk. Een vriend en oude trainingsmaatje van me, Zeal (een psychologiestudent), sloeg zichzelf in zijn gezicht elke keer als hij een grove fout maakte. Niet zo hard dat hij na drie games weer naar huis ging, maar toch.
    Zo ver hoeft het niet per se te gaan, maar je begrijpt wat ik bedoel. Als je die stock verliest, ga na waarom dat gebeurde en wees er zeker van dat je de schuld, verdriet, en boosheid of wat dan ook voelt. De reden hiertoe is omdat je hersenen, nog steeds, een paar honderdduizend jaar geleden geprogrammeerd zijn. Je hersenen hebben helemaal geen verbintenis met je main, tuurlijk niet. Die houden zich bezig met hand-oogcoördinatie en ademhaling enzo. Als je beter wil worden maar geen emotie toont in je geest, zal je nauwelijks beter worden. Melee speel je met je hart. Laat het dan ook daadwerkelijk toe.
    Vergeet niet om in toernooi die emotionele shit weg te halen, dat zit je headspace in de weg. Evenals eventuele verwachtingen over het resultaat.
  • September 2015 aangepast
    Hate the player, not the game Te vaak zie ik mensen de game blamen om dingen die ze zelf in de hand hebben. Het is prima om zo nu en dan te klagen en versteld te staan van bullshit, maar als je geshinespiked wordt en je zegt "klotefox" (alleen als je marc bent) of je airdodged van stage en begint te klagen op het spel in -friendlies- dan zit je in COMPLEET de verkeerde mindset. Als je in friendlies gaat huilen dat je tech skill off is, of dat je vandaag slecht speelt, of dat je te veel suicide, dan kom je vanzelf in de verkeerde mindset omdat je jezelf aanpraat dat je per se goed wilt spelen (en winnen) in plaats van gewoon te kijken hoe je speelt.

Je kan prima observeren dat je slecht speelt, maar je hoeft daar geen negatief oordeel aan te hangen. Sterker nog, dit is prima practice voor een toernooiset, want in toernooi speelt bijna iedereen altijd slechter, dus kijk wat er verandert als je slecht speelt en hoe je hier om heen kan komen. Lukken ledgedashes niet? Kijk wat je nu het liefst doet als 2e optie in plaats van een ledgedash te forceren en 3x per match te suiciden, omdat je dit in toernooi ook niet wilt. Liever natuurlijk je ledgedash on point, maar het is goed om een backup te hebben. Dit geldt voor alle situaties.
  • Great read, ik ben zelf iemand die vaak de match up haat (kut NTSC fox, hai JM), bedankt voor de effort riff/jm.
  • klotefox
  • oh ik vind fox matchups vaak makkelijker maar ik weet zeker dat deze methodes ook werken in brawl sm4sh wii u en 64 dus bedankt 8-X
Log In of Registreer om te reageren.