Meta Knight.

June 2010 aangepast in Competitieve discussie
De MK discussie gaat nog steeds door in Amerika, wat waarschijnlijk voor de rest van Brawl's levensduur zo zal blijven. Voor de vorm wil ik de meningen hier weer eens peilen.

Mijn eigen mening is onveranderd, maar misschien is er iets te zeggen voor een Ledge Grab Limit.
Moet Meta Knight gebanned worden?
  1. Moet Meta Knight gebanned worden?36 stemmen
    1. Ja.
      19.44%
    2. Nee.
      47.22%
    3. Nee, maar hij wel beperkt worden (geef in een post aan hoe).
      33.33%
«1

Reacties

• Ik ben tegen een ban en tegen een ledge grab limit of welke maatregel dan ook tegen planken of ledgecampen omdat dat ook pit heel erg limiteert en dat is maar een mid/high tier char. Ik ben tegen een ban omdat MK niet echt domineert in Europa en ik heb nooit het gevoel dat MK spelers me echt zo hard rapen dat hij ban-worthy is.
  • Hij is niet eens zo dominant in Europa.

Also, SnakeDiddyFalco komen dichtbij genoeg.
  • Nee, Maar ze moeten bepaalde stages zoals O.A. brinstar,rainbowcruise,norfair niet toelaten anders heeft MK echt veelste veel counter picks.
    EN een no stalling rule

dat zou mij heel blij maken
  • Waarom zo'n haat tegen brinstar? Andere chars gebruiken die ook gewoon voor cp niet alleen MK dus dan zouden andere chars er ook onder lijden als je die stage weghaalt.

Ik ben trouwens anti-ban.
  • June 2010 aangepast
    Ze moeten stages limiten waar meta knight goed op is, met name Rc en Brinstar.

Daarnaast mag Norfair weer op de kaart. De lava limiteert planking zwaar en het geeft je verschillende angles om MK van aan te vallen en extra ledges voor meer recovery opties. Ik heb deze niet 100% doorgedacht though maar was een randomthought.

Ofc moet er een edge grab rule komen (!!!!) van ongeveer 35 voor META KNIGHT only. Sommige characters hebben de ledge nodig in MU's als ROB vs D3 (zie bijvoorbeeld recente videos van Chibo tegen zo'n d3) en het is in die gevallen niet unbeatable.
    Alternatively kan je een elke timeout in een game waarin metaknight zit een auto-loss voor MK maken. Welke characters kunnen MK timeouten? XD
    inb4ikvspamaroopjunglejapes

edit: ik bold wat omdat ik er toch stiekem een reactie op wil :ace:
  • Geldt dit alleen voor Europa? In dat geval vanzelfsprekend nee, ik heb nog nooit in levende lijve meegemaakt hoe ernstig het eraan toe is in de States, dus daar zeg ik niets over. Ik zeg wel dat MK bannen het spelplezier bevordert, maar ik erken dat plezier spijtig genoeg niet de heersende norm is bij competitive play.

Overigens is het waar dat Brinstar en RC too much of a CP zijn. De CPs van de meeste (if not all?) characters zijn nog gelimiteerd tot een extra edge hebben, bij MK is er eerder sprake van een auto-win.

De issue van planking is nog steeds niet echt op te lossen, ook niet met een LGR van 35 grabs. Het limiteert planking van een 10% lead krijgen op de eerste stock en dan al planken, naar een 10% lead krijgen op de 2e stock en planken. Hoe minder grabs toegestaan zijn, hoe meer MK het moet pushen voordat hij eindelijk kan planken, maar uiteindelijk zal hij toch altijd in staat zijn te planken.
  • Ik ben anti-ban. Alleen moeten er wel beperkingen zijn zoals Norfair, Rainbow Cruise en Brinstar bannen. Norfair geef een te groot voordeel voor MK, 5 platforms om te planken, weinig tot geen grond om op te vechten en MK kan groot voordeel nemen uit de lava die platforms opslokt door zijn 6 jumps te gebruiken.

Qua planken en stallen is er niet echt veel tegen te doen. Hoe dan ook vind MK wel een manier om te planken of te stallen. Een ledge-grab rule voor MK only lijkt mij het beste idee, zoals Xonar al zei. Andere characters hebben de ledge ook hard nodig, niet om te planken maar om goede situaties te creëren. Iets als een auto-loss rule voor MK als het een time out is door MK lijkt mij een goed idee.
  • jawel ik zeg ban kanker char D= no offense naar jumpman hij is stoer
    maar gewoon die char is zo meehhhhh
  • Als ik dan Norfair/Brinstar en RC mag houden, ben ik pro ban...
  • Anti-Ban

Omdat amerika er zich mee bezig houd is omdat mogolen zoals M2K hem spelen. *Zie Filmpje wat ik bedoel met Mogool*

<div class="UserSpoiler"><div class="SpoilerTitle">Spoiler: </div><div class="SpoilerReveal"></div><div class="SpoilerText">Nado Ftw?
    </div></div>

Ik heb in NL zelfs bijna geen MK gezien behalve Jens en frankrijk komt zo te horen te beginnen met de MK hype. Der is geen reden voor een ban. Een stalling rule is een ander verhaal.
  • Kenny schreef:
    Anti-Ban

Omdat amerika er zich mee bezig houd is omdat mogolen zoals M2K hem spelen. *Zie Filmpje wat ik bedoel met Mogool*

<div class="UserSpoiler"><div class="SpoilerTitle">Spoiler: </div><div class="SpoilerReveal"></div><div class="SpoilerText">Nado Ftw?
    [ Video ]</div></div>

Ik heb in NL zelfs bijna geen MK gezien behalve Jens en frankrijk komt zo te horen te beginnen met de MK hype. Der is geen reden voor een ban. Een stalling rule is een ander verhaal.

dunno m2k is hier geen mongool xD hij speelt gewoon hoe het moet klaar en m2k speelt mk nog ''normaal''
  • Dit gaat een laaaaange post worden.

Meta Knight moet niet gebanned worden in de Europese metagame (Amerikaanse maakt me geen donder uit, mogen ze zelf weten).

Allereerst moet je je bedenken dat de discussie vooral is ontstaan door een overmacht aan Meta Knight's in top 8 lijsten van AMERIKAANSE toernooien. Voor zo ver ik weet, is dat in heel Europa niet aan de orde, en zeker niet in Nederland. Onze eigen top 8 lijsten zijn hier het bewijs van, en spelers die constant hoog halen zonder MK te spelen zijn hier levend bewijs van.

Het argument dat Meta Knight te goed is op sommige stages, is gewoon waar. Maar voor onze metagame is dat totaal niet aan de orde, voor zover ik weet is Rainbow Cruise NOOIT counterpick legal bij ons geweest, Norfair is het al een hele tijd niet geweest (en ook over Brinstar is plenty discussie geweest). De enige stage die dan nog echt aan de orde is, dat is Brinstar. 1 stage? Toernooien gebruiken de ban regel - ZET DIE DAN OOK IN en ban Brinstar.

Planken en stallen, tja, de regel "No stalling" staat op toernooien. Voor mijn part valt planken daar ook onder (hier zal niet iedereen het mee eens zijn), maar het probleem is niet puur gerelateerd aan Meta Knight. Het is iets dat meerdere personages kunnen gebruiken, alleen Meta Knight is overal goed in , dus ook in planken. Echter verandert dit niks aan hoe goed of slecht Meta Knight an sich is.

Ik main Meta Knight tegenwoordig en op zich zou ik geen toernooi overslaan dat de volgende regels heeft: "Spelers die Meta Knight kiezen mogen niet Brinstar counterpicken" en "Spelers mogen niet vaker dan 60/70 keer aan de rand hangen". Ik zou het wél jammer vinden dat er speciale regels tegen één personage worden gebruikt dat niet eens heel overheersend is.

Wat dingen over Meta Knight zelf, zonder naar het planken te kijken (naar mijn mening ook twee verschillende dingen): JA, hij is het beste personage in het spel. Dat betekent niet dat hij geen problemen kan hebben met een aantal characters en naar mijn gevoel gaat hij gelijk op met een hoop characters in S tier.

Conclusie: totdat genoeg bewijs is geleverd dat Meta Knight overheersend is in de EUROPESE metagame, zie ik geen reden voor een ban. Als we consistent een meerderheid MK's zien in top 8 (en daarvan liefst allemaal steeds top 3), dan kunnen we gaan praten over regels tegen MK.

Het probleem dat 'planken' heet is een totaal andere discussie, op zich niet één waar ik gelijk tegen ben. Ik vind zelf dat het onder de "no stalling" regel gaat, maar ik heb niks tegen een aparte regel. Ik ben wel zelf van mening dat het (nog?) niet nodig is.
  • RC is wel een counterpick maar voor de rest heb je gelijk.
  • Ik vind dat mk geen ban moet krijgen =p
    Der zijn niet zoveel mk players in Eu dan in Usa
    Daarom Hij verdient geen ban verder ben ik het eens met ramin
    Over de stages mk heeft teveel prioriteit met Counterpicken van stages
  • Nikenick, misschien op Europese toernooien, maar niet op Nederlandse toernooien (zie regels voor ZEST en regels voor Plaza).

Daarnaast is Rainbow Cruise sowieso een onzin stage. Maar daar hebben we het niet over.
  • Nikenick, misschien op Europese toernooien, maar niet op Nederlandse toernooien (zie regels voor ZEST en regels voor Plaza).

Daarnaast is Rainbow Cruise sowieso een onzin stage. Maar daar hebben we het niet over.

Rainbow Cruise mag van mij wel Ik bedoel het is niet alleen een Stage voor Metaknight Ook voor andere characters ,
    Als een mk speler een stage gaat counterpicken vind ik dat de andere speler 2 stages mag bannen
  • Op BiA was RC wel allowed voor zo ver ik weet. Kaak deed daar toch die 3 Nairs op Ramin? Maarja blijkbaar was ie op ZEST ook niet allowed, ligt maar weer aan de host dan.
  • Was legal op BIA omdat Gregs de stage een kans wilde geven oder so etwas.

Weinigen maakten er gebruik van geloof ik, behalve Guus en wellicht Jens :P
  • ik zelf denk dat het aan je mindset zit dan aan het poppetje die gespeeld wordt of die je speelt.

ik bedoel als ik win, hoef ik niet te counterpicken. alleen als ik verlies. als ik dan verlies, dan counterpick ik. als het aan mij lag zat hyrule castle ook in de CP. maar daar gaat het niet om.

wat ik wil zeggen is dat men gewoon moet zorgen dat je de eerste match wint. Het is niet dat rainbowcruise en brinstar starter stages zijn. wat ik nu hoor is dat iedereen huilt over CP. voor mij zijn het gewoon john's. als je wint heb je niks te vrezen. Verlies je, daarna mag jij ook counterpicken dan laat je gewoon zien dat er een verschil zit.

Ik ben tegen een ban van metaknight. over de legde rule heb ik niet veel te zeggen.
  • gast een GOEDE mk heeft vrijwel altijd een free win op rainbowcruise/brinstar >.>

brinstar vind ik nog wel net kunnen, maar rainbowcruise is gewoon een belachelijke stage
  • als het starters stages waren wel ja. het punt is dat het CP zijn. dan moet je gewoon de eerste match pakken
  • Need I to remind someone.

Zekere Charby, Brinstar, 2 stock. Zo ernstig dat je maar Link pakt.
  • Heb schijt

Ban Meta Knight
  • Chair schreef:
    Need I to remind someone.

Zekere Charby, Brinstar, 2 stock. Zo ernstig dat je maar Link pakt.

oh jij zag niet hoe ik charby bijna 3 stockde bij de vorige bushido op brinstar met marth lolol
  • June 2010 aangepast
    kaak schreef:
    Kenny schreef:
    Anti-Ban

[ Video ]</div></div>

dunno m2k is hier geen mongool xD hij speelt gewoon hoe het moet klaar en m2k speelt mk nog ''normaal''

Ik had het over de tornado strategie, simpel MK no ban en wat lavlis zij het is meer de mindset van de speler niet de char. In dit geval geeft MK meer % om te winnen maar het komt nog steeds aan op de persoon die et speelt.

EDIT:
    Waar wel eens dieper op ingegaan moet worden is de regels en stages.
  • Kan iemand TacoX zijn stem weghalen?
  • Ik stem zelf voor anti ban. MK is in EU nog niet dominant genoeg en in NL al helemaal niet. Dit is meer omdat veel mensen het Gay/niet leuk vinden om met hem te spelen. Ik zou wel voor zijn voor wat maatregelen tegen bijv planking. Sommige vinden dit vallen onder stallen en sommige niet (dit is niet per se gericht naar MK maar in t algemeen). Een ledge grab rule toepassen, zou wel goed zijn. IIRC hebben de Fransen dit ook zo bij hun toernooien.
    Voor de rest wat betreft CPs heb ik een ander idee. Waarom doen we niet gewoon 2 stagebans geven aan een speler zodra hij tegen een MK moet? Zo limiteer je zijn keuzes.
  • Ik main Meta Knight tegenwoordig
    hahahahahahahahaahahahahahahahahaahahahahahahahahaahahahahahahahahaa ad infinitum
  • June 2010 aangepast
    Dat jullie hier serieus over discusseren, haha.
    Geen reden om hem in EU te bannen als MK niet eens veel tourneys wint.

2 bans tegen MK lijkt me goed.
  • Nikenick schreef:
    Kan iemand TacoX zijn stem weghalen?

hoi welkom bij democratie, enjoy your stay!

maar ja, ipv van extra stageban zou ik eerder gewoon doen dat als je MK kiest je geen 1. rainbow en 2. brinstar mag CP'en (en norfair sowieso als stage al gebanned :D) en al helemaal niet je character switchen naar MK bij een cp door de tegenstander dit dacht ik eerst maar hoeft niet want als je vermoedt dat de tegenstander MK kan en zal spelen CP je geen rainbow :ace:

wat betreft de 1 en 2, misschien moet er meer toegevoegd worden maar stages als delfino zijn een minder drama dan deze twee(tenzij ik nu een stage vergeet).
  • hoeso mk banne? hij s tog in gay them all srry brawl gezet.. er moet tog 1 char zijn die de beste s meeeh :ace: en als het je irriteerd dat mk overpowered is.. begin dan maar met meleeeee :ace:
  • I wat'd.
  • June 2010 aangepast
    Gregs schreef:
    Waarom doen we niet gewoon 2 stagebans geven aan een speler zodra hij tegen een MK moet? Zo limiteer je zijn keuzes.

Ik ben voor dit idee. MK Kan letterlijk op elke stage spelen laat staan RC is al bijna een 100% win net als ramin zij, brinstar ook al.
  • hoeso mk banne? hij s tog in gay them all srry brawl gezet.. er moet tog 1 char zijn die de beste s meeeh :ace: en als het je irriteerd dat mk overpowered is.. begin dan maar met meleeeee :ace:

zo leuk jij basht altijd brawl op forums maar op toernooien doe je net zo leuk mee en vind je het leuk xd
  • To all the 'geen dominatie in europa' mensen:
    Prevent > heal
  • June 2010 aangepast
    Geen ban maar hij moet wel beperkt worden. Cp systeem veranderen veel "mk" stages weghalen of simpelweg het introduceren van 2 of 3 stage bans als je tegenstander mk van plan is te gebruiken in het huidige cp system LOL. Klinkt misschien gek, maar het is echt een stuk beter dan een hele ban van een character en cps die eigenlijk alleen broken zijn doordat mk gekozen kan worden blijven dan bruikbaar voor de andere characters. Brinstar is hier een goed voorbeeld van mk is er broken op, maar het is wel een hele goede counterpick voor bepaalde characters tegen bijvoorbeeld falco. Het maakt de chaingrab to spike minder dominant en dit maakt de lagere tier characters al meer viable. Het klinkt heel oneerlijk, maar mocht het ooit zo ver komen dat MK zo erg is dan vind ik dat zoiets eerst getest moet worden ipv een character ban. In europe is dit punt nog niet bereikt, maar in Usa geloof ik wel.

EDIT: KK GREGORY JAT MIJN IDEE ZONDER CREDITS TE GEVE
  • kaak schreef:
    hoeso mk banne? hij s tog in gay them all srry brawl gezet.. er moet tog 1 char zijn die de beste s meeeh :ace: en als het je irriteerd dat mk overpowered is.. begin dan maar met meleeeee :ace:

zo leuk jij basht altijd brawl op forums maar op toernooien doe je net zo leuk mee en vind je het leuk xd

ehy taijab is baas :ace: hij mag
  • lavlis, ben jij taijabs broer?
  • Bann.

MK vs Falcon
    matchup: 100-0

trololololol
  • ban gewoon en al het gezeur is weg :D denk daar eens over na
  • MK hoeft zeker in EU niet gerbanned te worden. Toch zou het spel plezieriger worden als dit zou gebeuren.
  • Wat is precies het probleem? Ik counter pick alleen neutrals. :lol:
  • jij bent het probleem ook niet
  • lavlis schreef:
    jij bent het probleem ook niet

Welke MK dan? ^^
  • Jumpman schreef:
    lavlis schreef:
    jij bent het probleem ook niet

Welke MK dan? ^^
    Gymmo
  • niet maar dit gaat niet over spelers maar over het algemeen ^^
  • Ik heb vrij bewust de poll erin gegooid zonder begeleidende voorwaarden. Morgen zal ik wat er besproken is even op een rijtje zetten.
  • June 2010 aangepast
    Het was opvallend dat een poll over MK nog zoveel reacties losmaakte, maar het beeld in de resultaten is duidelijk: er moet geen ban komen. Wel hebben veel mensen enige twijfels over MK binnen de rulesets die op het moment in omloop zijn.

Genoemde opties om MK te beperken met mijn commentaar erbij:

-Een ledge grab limit (die eventueel alleen voor MK geldt).
    In theorie (framadata >_>) is MKs planking moeilijk of zelfs niet te verslaan, maar in de praktijk heeft het nog nooit een toernooi gewonnen. Dit kan komen doordat er vaak sprake is van een LGL of een stalling regel (IMO dekt onze huidige stalling regel het nog steeds, hoe gray area dat ook is), maar ook doordat het simpelweg niet zo overpowered is als men denkt. Ook weet ik niet of het kwalitatief wel zo anders is dan het planken van R.O.B. of Pit. Een regel die alleen voor MK geldt, is hetzelfde als erkennen dat hij te goed is, al verdient het wellicht de voorkeur over een volledige ban. Hoe dan ook is het een flinke ingreep in de metagame, waar een character als Falco garen bij spint aangezien de tegenstander hem dan op den duur moet approachen. Ik vind het persoonlijk nog te vroeg hiervoor.

-Brinstar, Norfair en Rainbow Cruise moeten niet legaal zijn, of in ieder geval niet legaal voor MK. Rainbow Cruise en Norfair zijn op de SmashNL toernooien nooit legaal, waar bij komt dat Norfair alleen op papier goed is voor MK; de lava dwingt hem regelmatig van positie te veranderen. Hoe dan ook is die stage niet aan de orde hier. Ik zie wel aanleiding om een poll over Brinstar te openen, een auto-win counterpick mag simpelweg niet bestaan.

-Tegen MK moet je een extra stage ban krijgen.
    Ook dit is hetzelfde als erkennen dat de character te goed is en het is geen echte oplossing. In het geval van andere characters (Dedede bijvoorbeeld) worden stages waar ze te goed op zijn ook gewoon gebanned in plaats van de individuele character te nerfen wat counterpickmogelijkheden betreft. Brinstar is sowieso al zo ongeveer de meest dubieuze stage in onze stagelist.
  • LOL wat

Hou op gewoon, en hou je bezig met nuttige dingen.
  • Sino schreef:
    LOL wat

Hou op gewoon, en hou je bezig met nuttige dingen.

Zoals replyen op topics die je zelf klaarblijkelijk afkeurt?
Log In of Registreer om te reageren.