Kunnen we geld verdienen met smash video's?

March 2012 aangepast in SmashNL
Op smashboards kwam ik deze thread tegen
http://www.smashboards.com/showthread.php?p=12812700#post12812700

De OP stelt voor dat we video's niet langer via youtube kijken maar via een andere video site waar je gecompenseerd wordt voor de views die je genereert. Je krijgt dus een deel van de opbrengsten van de reclame.

Hij linkt naar een nogal uitgebreid bericht hier over waar een hele waslijst aan sites op staat. Ik heb dat nog niet helemaal door gekeken.

De thread is nog niet zover gevorderd maar des al niet te min vind ik het idee interessant. De OP stelt voor dat je de bestaande vids die op smashboards gelinkt staan verzameld en die upload naar zo'n site. Met een script zouden ze dan de links hierna veranderen zodat ze naar deze site gaan.

De OP stelt voor dat de opbrengsten gebruikt worden voor toekomstige toernooien (de pot groter maken etc). Misschien is het ook wel een idee om hiermee toernooi kosten te dekken en de kosten van opname apparatuur wellicht (ajp's recording setup is al diverse keren kaduuk gegaan en betaald ie volgens mij uit eigen zak)?

Ik denk dat het aantal views wat we met de nl vids hebben te weinig is though voor zo iets maar wellicht kunnen we iets verzinnen? Wou het iig even delen.

Thoughts?

Reacties

• Hard plan en cool story bro, maar meer Ganon ditto's zou ook tof zijn.
    :ace:
  • Community features die je noemt zijn wel doorslaggevend, ik kan me niet voorstellen dat men en masse zin heeft om op een andere site nog een account te maken en bij de verscheidene channels te subscriben, om maar iets te noemen.
  • Gebruiksvriendelijkheid is belangrijk en YouTube is gewoon de #1 filmpjessite momenteel. De vraag is natuurlijk wel hoeveel die reclameopbrengsten zouden zijn, maar voor een tientje per jaar is het niet de moeite. Helaas is Smashboards momenteel down, dus kan ik er verder ook niet naar kijken. Voor SmashNL zelf is het in ieder geval niet heel hard (meer) nodig, zeker aangezien de kans groot is dat we na oktober oid weinig meer doen. Het is jammer dat we bepaalde eigen apparatuur nooit gehad hebben, maar we hebben geen verliezen gemaakt of zo.
  • Maar als je nieuwe mensen aan wilt trekken helpt Youtube daar immens mee. Welke newb kijkt er nou op een of andere obscure site die niet youtube is naar Melee videos.

En ik vind Youtube gewoon fijner ook al zijn de eigenaren geld-geilde joden.
  • June 2011 aangepast
    Ben het met al jullie punten eens.

Ik heb die lijst doorgekeken en blip.tv zou ik dan het meest in aanmerking zien komen (ziet er goed uit en heb ik de meeste info over gevonden op dit moment). Blip.tv is echter vooral voor shows en webseries. IK weet niet of ze smash vids zouden accepten.
    http://blip.tv/join-blip

Dit artikel zegt dat het niet zo'n slim idee is en suggereert dat je beter advertising op een blog kan hebben en daar je vids op plaatsen.
    http://bradwelltv.com/bradley/is-bliptv-ad-monetizing-worth-while/

In een blogpost van blip.tv zelf uit 2009 zeggen ze dat geld verdienen meer de uitzondering op de regel is.
    http://theblog.blip.tv/post/85528312/making-money-with-video

Als je de revenue van dat voorbeeld van die blip site join pagina deelt door het aantal views kom je ongeveer uit op een halve dollar cent per view (1.726,43,- / 345.287 = 0,0049 etc). Met 100 views zou dan dus ongeveer aan 0,50 dollar komen. En dan weet ik nog niets eens of je dit zo direct kan verrekenen of dat je categoriën hebt waar je in valt.

Zou je dit echter gaan bundelen met de rest van de vids op smashboards dan zou het wel interessant kunnen worden. Stel je hebt in totaal 100.000 views in een kwartaal dan zou je op 490 dollar uitkomen. de set van Armada vs Mango van genesis gaat daar overheen (dat is wel een uniek geval).

maar Amsah vs PP bij lange na niet.

En Faab vs Zgetto van BDT1 komt volgens mij amper boven 5 % hiervan.

Dit is natuurlijk niet helemaal accuraat en ik denk dat als je echt alle views gaat checken je op een hoger aantal zal uitkomen dan je in eerste instantie zou denken. Mensen kijken immers veel sets.
    Then again zal de switch naar zo'n site het aantal views waarschijnlijk te drastisch verminderen

Het lijkt me alleen de moeite waard als je de totaal opbrengsten zou verdelen tussen USA en Europe.

Mocht dit geld gaan opbrengen dan vraag ik me wel af hoe Nintendo dit gaat vinden. Je bent immers geld aan het verdienen van hun franchise. MLG had al problemen met de broadcast rechten van brawl geloof.

Kortom er zitten veel haken en ogen aan. Maar denk dat het wel goed is om te weten dat de opties er komen en wellicht in de toekomst realistischer worden.
  • June 2011 aangepast
    Ik volg zelf een aantal webseries die op blip.tv worden gehost en ik erger me echt dood aan de reclame, want je krijgt dus voor ELK filmpje een reclame van een halve minuut te zien. nou heb ik er voor genoemde webseries niet zoveel last van want het gaat om afleveringen van ruim 20 minuten, maar als ik voor elke set dezelfde fucking reclame zou moeten zien, nee.

de views zouden echt terug lopen en je moet ook echt iedereen aan boord hebben want anders gaat iemand de videos gewoon alsnog op YT hosten
  • June 2011 aangepast
    Agressieve reclame is wel een issue ja. Die is bij youtube echter ook aan het toenemen.

Denk dat je beter niet youtube helemaal verlaten kan maar wel een request kan neerzetten of je via blip wil kijken om de community te supporten.

Weet jij of er betere alternatieve als blip zijn?
  • Alles wat ik kijk is helaas via blip.tv of YT dus nee. :/
  • Bij Youtube heb ik nog nooit een reclame gezien voor ik een smash vid aan het kijken was.
  • June 2011 aangepast
    Thread aangemaakt in de europe discussion sectie op smashboards: http://www.smashboards.com/showthread.php?t=304688

Overigens heeft het youtube van smashNL ongeveer 55000 views in totaal.
  • Joeri schreef:
    Mocht dit geld gaan opbrengen dan vraag ik me wel af hoe Nintendo dit gaat vinden. Je bent immers geld aan het verdienen van hun franchise. MLG had al problemen met de broadcast rechten van brawl geloof.

Als je er geld aan verdient door hun vids te showen, gebruik je het in principe commercieel. zolang je daar geen toestemming voor hebt, ben je in strijd met de auteurswet.

Als je het heel officieel wilt doen kan je dit makkelijk oplossen door een mailtje te sturen om te vragen om toestemming. maar als iedereen dat massaal gaat doen, denk ik dat veel mailtjes onbeantwoord blijven.
  • Als smashboards om toestemming zou vragen en het zou krijgen, kunnen alle TO's dan gelijk hun filmpjes commercieel gebruiken?

Ik denk dat Google Adsense (hetzelfde als dat youtube partners, maar dan voor websites, van die advertenties die je op veel websites ziet) makkelijker is, juist omdat we geen toestemming hebben om video's van smash commercieel te gebruiken, maar we mogen wel onze eigen websites commercieel gebruiken. Adsense zou je al voor SmashNL kunnen gebruiken bijvoorbeeld. Als we het voor Europa willen doen, hoef je alleen maar een site te maken puur voor Europese smashvids (dus geen Europese smashboards, volgens mij was daar wel een idee voor ooit maar is dat niet gelukt). Gewoon een site waar alle smashvids van Europa netjes gesorteerd staan en waar je in elke smashboardsthread naartoe linkt. Ik vind ze trouwens ook veel minder irritant dan de ads op youtube.
  • Ik denk indd dat smash nooit genoeg views krijgt om er echt wat duiten mee te verdienen.
    Als je veel views wil moet je justin bieber videos gaan uploaden.
  • Noem je vid, Justing Bieber vs Usher playing smash brothers
  • Dave schreef:
    Noem je vid, Justing Bieber vs Usher playing smash brothers

boem 37 miljoen views in 1ste week waar ben je ryuker
  • Dave schreef:
    Noem je vid, Justing Bieber vs Usher playing smash brothers

ik ga doen
  • http://www.string-emil.de/

Alleen dan met Jaap en Aaron.
  • Je bedoelt met Faab.
  • Kunnen we niet alle videos op een plek uploaden en proberen om een youtube featured request te krijgen, veel mensen krijgen er hun brood mee. Enige probleem is dat je vrij veel views moet hebben om echt goed geld te krijgen.
  • Wat houd dat in?

De smashNL account heeft iig al een keer een mail gehad over ads maar smash is copyrighted dus mogen we dat niet doen.
  • Er zijn veel geld-verdienende channels die gameplay videos/reviews/etc maken, en die worden niet neergehaald :o
  • Er zijn veel geld-verdienende channels die gameplay videos/reviews/etc maken, en die worden niet neergehaald :o
    Hmm. Die hebben meestal een overeenkomst ofzo toch? Iig we kunnen het zo aanzetten op de smashNL account maar bij de uitleg staat het volgende:
    Welke video's komen NIET in aanmerking?

Je video komt niet in aanmerking als deze inhoud bevat die je niet zelf hebt gemaakt of als je geen toestemming van de maker hebt gekregen om deze inhoud te gebruiken. Je moet schriftelijke toestemming voor de volgende video-elementen kunnen overleggen:

Audio: muziek, live optredens, covers, achtergrondmuziek, enzovoort.
    Visuele elementen: afbeeldingen, logo's, software, beeldmateriaal uit videogames, enzovoort.
    Andere inhoud waarvoor je niet over de wereldwijde commerciële gebruikersrechten beschikt.

• Zolang je commentary op je video gooit, mag je volgens mij er geld van verdienen...
  • heh k. Dat hebben we zoiezo nog niet.
  • sowieso

WAAROM KUNNEN MENSEN DAT WOORD TOCH NIET SPELLEN :x
  • enigzins anderszijds
Log In of Registreer om te reageren.